نوستالچيا♡♡
ح(21
=====••••=====••••=====
"طبعا اول مرة تيجى هنا ،لس ان شاء الله مش اخر مرة "
خالد: (بيبص ع فخامة السرايا ) اه ...شكلها قديمة شوية مش كده
تمارا: اه جدو بابا طنط حورية اشتراها ليهم هدية جوازهم زمان ، من اكتر من ٤٠ سنة
وتقريبا متغيرش اثاثاتها غير كام مرة بس
حتى عمو رفض يبيعها وياخد اى فيلا ف اى كومباوند جديد
وسيف رغم ان شخصيته قوية وقاسية لكن لاعمره جدد ولافكر يغير حاجه
كان عمو مخليه تحت طوعه اوى ...الله يرحمه
خالد: (بصوت واطى ) تفتكرى ربنا هيرحمه ازاى بعد موته وهو مرحمش ناس تانيين فحياته
تمارا: (بصتله بحزن) عندك حق ....(بتبص لبعيد) فيروز جت اهيه
فيروز جاية ومعاها الدادة. جايبين عربية الشاى والكيك
فيروز :اهلا يا دكتورة تمارا ...انا تحت امرك
تمارا: ميرسي يا فيروز اوى ، انا طلبت اقابلك لحاجه مهمة وانتى هتساعدينى فيها
فيروز: اتفضلى
تمارا: (بتشاور ع خالد) ده زميل ليا كان فالجامعة ،بس هو كان كلية الاعلام
هو بيكتب قصص كويسة جدا وفى منتج هينتج له قصة بس فيه مشكلة
انه عايز يكتب حاجه كويسة تنجح مع الناس من اول مرة
فيروز :تمام ....انا ايه المطلوب منى
تمارا: جات فبالى حكاية عمو رفعت كلها من اول م ابتدى من الصفر
واتجوز طنط حورية وخلف احمد وقصتهم سوا وبعدها طنط فيولا وابنه سيف
وهكذا
فيروز : قصة!! وانا هقول ايه اكتر من المعروف واكيد يادكتورة سمعتيه من باباكى او عمتك
اكيد معنديش جديد
تمارا: (بصت ل خالد دليل ع انهم متوقعين رد الفعل ) لا بس كل دول مش كانوا عايشين معاهم
زيك وعارفين تفاصيل محدش عارفها
فيروز سكتت واتمهلت فالرد ...وتمارا وخالد منتظرين ردها بفارغ الصبر
وياترى هيكون ايه
==••••=====••••======••••=====••••====
سارة عيونها بتفتح ببطئ ، وبتبدى تفوق من نوم عمييييق بعد يوم طويل
متعب واجهاد
وخضة. ومفيش حساب ابدا لغابة مخيفه اشجارها كتير وفيهاحشرات وتعابين وعقارب
واكيد نومة مش مريحة ابدا انهم يتأخروا فساعات النوم كده ..
لكن الى كان مريح هو حضنه ...حضن سيف !
هو ده الى حست بيه من غير وعى منها وهى نايمة ، وخلاها ترووووح فدنيا امان برغم الجو المحيط
وافقدها استيعابه لساعات وكأنها فالجنة .
قامت من ع دراعه تبص علي نومتهم كانت ازاى !
ازاى هو نايم كده دراعه تحت راسه ودراعه التانى مخدة لدماغها ومغطيها بالجاكت بتاعه من البرد .
وكانت فحضنه مستكينه جدا زى قطة مستسلمة فحضن وليفها.
اتأملت شكله لدقايق. وكانت الابتسامة بتترسم ع وشها غصب عنها
كان هو حس انها قامت من نومها ودفاها فضى ، فتح عيونه لاقاها ف وشه بتبص عليه اوى
سيف: صباح الخير (بيقوم)
سارة: (بإبتسامة) صباح النور
سيف:انتى كنتى بتبصيلى كده ليه ؟
سارة: اصل مستغربة
سيف:مستغربة ايه ؟
سارة: ازاى انت نيمتنى كده ، ومزقتنيش مثلا او رمتنى بعيد ونمت لوحدك بعيد عنى
سيف:( ارتبك ) عادى...انتى كنتى خايفه ولوحدك وبردانة
ف ....قولت احنا الاتنين بردانين وهو جاكت واحد
سارة: (قاطعته) ونيمتنى ع دراعك طول الليل متحركتش...علشانى ؟!
سيف:(ارتبك اكتر) اه
سارة: (بصة فعيونه ومركزة ) ليه ؟!
سيف: (ركز فعيونها لثوان وبل بلسانه شفايفه ) مش عندى رد محدد ....يلا نقوم نحاول نلاقى مخرج من هنا
او نشوف يمكن السيجنال جمعت ونعرف نكلم حد يجيلنا
سارة: (متنحه)
سيف: (قام وقف ومد ايده ليها ) هاتى ايدك ...يلا
سارة: (هزت راسها وهى مبتسمه ) حاضر ...
==••••=====••••======••••=====••••====
فيروز: انتى عايزة تكتبي قصة عمك وتخليها مشاع بين الناس يا دكتورة ؟!
تمارا: ع فكرة معظم قصص دلوقت حقيقية عشان تتصدق والناس تحسها
وفصة عمو مش هتبقى مشاع ولا حاجة
بالعكس دى مليانة ب حجات هتفيد ناس كتير فحياتهم ، زى قصة كفاحه والى وصله بعد تعب وجهد
وقصة جوازة لتلاته واختلاف تعامله مع كل واحدة
وقصة موت مراته الاولى ...وابنه الكبير وانه مش بيحاول طول حياته يتكلم عنه
ليه يا فيروز تفتكرى؟!
فيروز: (بكل ثبات) دى حاجه فعلم ربنا ، ورفعت باش صاحب السر ده
وانا اكيد معرفش ليه
لانى جيت هنا هاوس كيبر ...مش صحفية اعرف الى يعنى لى والى لا يعنى لى
خالد: (خرج عن صمته ) ايه الى مخوفك انك تحكى قصة قديمة لناس ماتوا
وانتى مش هتتأذى من حد
فيروز: يا استاذ انا مش خايفه من حد ، لكن مينفعش اتكلم فعرض حد
خصوصا لو كان بين ايادى ربنا
خالد :(بدهشة ) عرض!!
فيروز : ايوة منطقة خطر ومحبش اجى ناحيتها من الاساس مش بس الكلام فيها
تمارا: انتى كده بتحمسينا اكتر انه يعرف القصة ويكتبها
فيروز: وهتستفادى ايه من فضيحة ناس ماتت !!
تمارا: احنا مش هنتكلم عنهم بعينهم ، انتى بس الى عندك القصة كلها
لو حابة يكونلك جزء من المبلغ الى هياخده خالد قصاد نجاح قصته
احنا مستعدين ....بس ارجوكى اتكلمى
ارجوكى
فيروز: انتى متحمسه اوى يا دكتورة ، وحماسك قالقنى مخلينى حاسة ان الموضوع اكبر من انه يكون قصة وانتاج وفيلم
خالد: (استفزه سكوتها) لو سمحت يا استاذة فيروز كلامك ده هيحىى ميت
هيجيب حق لحد اتهضم حقه
فيروز: (اتاخدت ) قصد حضرتك ايه
خالد : يعنى انا احمد رفعت احمد نصار ....ابن رفعت باشا الكبير
الى مات وهو عايش
وعايزاعرف كل حاجة عشان اثبت حقى ...وانتى هتتكلمى
فيروز :(برئت وحطت ايدها ع بوقها) ايه !!! مستحيل احمد مات
مات مع والدته
يعنى ايه انت احمد اومال ايه الحكاية الى الدكتورة بتقولها دى
تمارا: (اتضايقت من تسرع خالد ) فيروز هى دى الحقيقة ولازم تتكلمى عشان تكمل الصورة معانا
ونعرف نرجع حق احمد ...حتى لو كان الحق ده اثبات نسبه لابوه الى انكره وهو عايش
فيروز: وهو هينكره ليه ....وع فكرة فى طفل مدفون فمدافنكم من سنين طويلة
تقدرى تقولى مين ده
تمارا: ده مش احمد ...ده طفل مالوش اهل احنا عارفين الحكاية كلها
بس ناقص نعرف ايه السبب ان عمى يعمل كده
وده الى انتى هتساعدينا فيه
فيروز: دكتورة تمارا لتانى مرة انا هنا مديرة منزل ، اى شئ يخص اسرتكم انا ماليش علاقة بيه
تقدرى تحلى مشكلتك مع سيف بيه
انا هستأذنكم والمكان بيتك
لان عندى شغل فالسرايا ....عن اذنك
مشيت فيروز وتمارا خالد متضايقين منها جدا
تمارا: تصرف فيروز ده وارتباكها خلانى اتأكدت انها تعرف حاجه ومخبياها وحاجه كبيرة بس خايفه تحكيها
بس انت اتسرعت ياخالد
خالد: عمرها م كانت هتحكى كده ، هى مستهيفه الموضوع اصلا
واصل الموضوع مهم عن كده
ولازم هى تقدر ده
تمارا: والحل ؟ اهى هربت من مواجهتنا
دى
خالد: الشك بدأ يمتلكنى ان الموضوع اكبر من توقعنا ، بتقولك مينفعش تتكلم فعرض حد ميت
تقصد امى !
لو كان نسبي هيعرفنى حاجه تجرحنى يبقى خلينى اعمى احسنلى واكرملى
تمارا: خالد مش تستلم ..وشيل من دماغك كلامها مش يمكن بتتوهنا
خالد: تفتكرى !!
==••••=====••••======••••=====••••====
بيتمشوا سوا بيحاولو يلاقوا مخرج يعرفوا يطلعوا بيه ويرجعوا الاوتيل ..
سيف: اكيد الدنيا مقلوبة علينا برة ، اصلا ميعاد رحلة الرجوع عدى هيعملوا ايه من غيرنا
بقية الموظفين
سارة: انا حاسة ان فيه انقلاب علينا اكيد ،بس والله م كان قصدى كل ده يحصل
سيف:اكيد مكانش قصدك ان كل ده يحصل ،م انتى متورطة معايا اهو
سارة: (بتبص ع دراعها ) حاسه ان الجرح الى اتجرحته امبارح بيشد عليا
سيف: معلش ...اول م نوصل هنشوفلك دكتور ينضفه عشان ميقلبش بحاجه وحشه
سارة: تعرف انك انهاردة هادى وكيوت كده عن اى مرة اتعاملت معاك فيها
سيف: يمكن عشان كل حد فينا طلع الى جواه ع اد م يقدر امبارح ، او ممكن فهمتينى صح دلوقت
سارة: يمكن
سيف: (بيبص ف اخر الممر الى ماشيين فيه ) شكلها دى كمان مسدودة زى الى فاتت
تعالى نرجع
سارة: يوووووه ،انا رجلى تعبت من كتر المشى
وجوعت كمان
سيف:طيب تفتكرى انا اعمل ايه
سارة: خلاص مش تشخط كده وتقلب ع وشك الشامى التانى وتزعق
خليك حلو زى م انت هى مش ناقصة
سيف:هههههه طب تعالى نمشي من هنا جايز تكون مخرج ع برة
==••••=====••••======••••=====••••====
تمارا مع مامتها فأوضة تمارا بيتكلموا فموضوع خالد الى هو احمد وازاى تقدر تثبت انه هو
كانت امها ملاحظة اهتمامها الزايد ،رغم. ان باباها حذرها من المشي فالموضوع ده وتبعد عنه
لكن تمارا كانت مساندة موقف خالد من غير شعور منها ومش عارفه ليه .
الام : بس ياتمارا انتى كده بتدورى فدايرة مقفوله ، ولا اى حاجة تثبت كده
وممكن اصلا ميكونش احمد وتكون لعبة منهم لما عرفوا انك من عيلة نصار وعايزين يستغلوه
تمارا: ياماما محدش يعرف بموضوع احمد ده عندهم ،اذا كنا احنا مش عارفين وانا وهو مش عارفين نثبت ده
الام :طب ايه كلام المحامى صح لازم الورق ، هى بلدنا ماشية كده
تمارا: انا بجد دماغى فيها مليون حاجه عكس بعض مش عارفه امشي ازاى ولا اعمل ايه
الام : روحى اسالى محامى شاطر ، واحكيله الحكاية بتفاصيلها وهو يقولك تعملى ايه
تمارا: مممم فعلا مجاش فبالى الحل ده بس مش عايزة بابا يعرف الى انا بعمله ده ياماما ماشي
الام : حاضر ...بس انتى مهتمة بجد اوى بالموضوع ده
تمارا: مش عارفه ياماما صعبان عليا اوى ،حاسة انه وحيد وتايه
الام : عشان كده بس
تمارا: (ابتسمت ) يعنى وشئ من ها القبيل
الام : ماشي يا تمارا ههههه براحتك
==••••=====••••====
فالطيارة راجعه ع مصر .
كان سيف وسارة واستاف الموظفين الى معاهم ، وحكاية انقاذهم جت بإنهم اخدوا مخرج تانى واتمشوا كتير اوى لحد م طلعوا ع طريق سريع ووقفوا عربية قدامهم ، بعد طبعا م تعبوا من المشي وعدم الاكل
العربية وصلتهم لأول البلد ومن هناك كلم حد من الموظفين ييجى بعربية ضرورى ووصف هما فين
وصلو للاوتيل وشكلهم تعبان ومرهق ، اخدوا بقية اليوم كإعادة تأهيل نفسية وسافرو تانى يوم
وفمقعدين كانوا جمب بعض بيحكوا الى حصل لهم والغريب ...وهما بيضحكوا.
سارة: هههههههههه لأ بجد برغم التعب والقرف لكن كان يوم اكتر من رائع مش ممكن انساه
سيف: اى حاجة بنشوفها كل يوم بنتعلم منها
سارة: وبرضو عملت الى عايزاه وخرجت واتصورت واتعملت لى لوحه مرسومة فيها بالكارتون
ههههه ومش سمعت كلامك
سيف: وورطتينى معاكى (مبتسم شوية)
سارة: وحشتنى ماما اوى
سيف سمعها وسكت ..ورجع تانى لسكوته العادى لكن طبعه هدى شوية معاها
انما تمارا كانت سمعت كلام مامتها وراحت هى وخالد يسألو محامى
المحامى : بعد كل الى قولتيه ده يا دكتورة تمارا ، عندنا طريق سهل جدا
اننا نثبت النسب ب تحليل ال DNA
خالد: بس الاب متوفى
المحامى : انا عرفت ده ، يبقى الخطوات هتبقى كالتالى
تصريح بفتح المدافن واخد عينة من عضم الاب وعينة من عضم الطفل لأنهم حتى لو تحللوا فيه عضمة الزنب بتفضل ليوم القيامة. موجودة
وهنثبت من ان الاتنين مش من نفس النسب وانك انت ابنه احمد
تمارا: وايه الفكرة ان نعمل تحليل للطفل
المحامى : لأن ممكن يطلع حد يقول انه ابن غير شرعى ويسقط حقه فالورث والنسب الشرعى كمان
تمارا: بس عمو مالوش اولاد غير شرعيين ،او علاقات غير شرعية اصلا
المحامى: يادكتورة الى هتعملوه ده هيقلب الدنيا ،ممكن تتوقعى اى حاجة ساعتها حتى لو كانت مستحيلة الحدوث
خالد: وبعدين
المحامى : احنا الاول نجيب التصاريح بتاعت فتح المدفن من غير مشاكل وبعدها فيه خطوات كتير هنمشي عليها ولو هو فعلا احمد ...ربنا هيقف معانا
تمارا: يارب
==••••=====••••======••••=====••••====
"حمدلله عالسلامة ياسيف بيه ،اتفضل القهوة "
سيف:الله يسلمك يا فيروز
فيروز قدمت القهوة ووقفت شوية مكانها وبعدها مشيت خطوات مترددة ناحية الباب
سيف:(متابعها) مالك يا فيروز ، حاسس ان عندك كلام عايزة تقوليه
فيروز: بصراحة اه ياسيف بيه كلام مينفعش يتسكت عليه
سيف: شغلتينى قولى
فيروز: وانت مسافر ومدام سارة ...جت هنا دكتورة تمارا ...ومعاها واحد
سيف:وبعدين
فوقت م كانت فيروز بتحكى مقابلتها مع تمارا وخالد ، كانت سارة مشغله اغنية وهيمانه
وفاتحه النوت بوك
وكتبت
" انت قولت كلام بس مش كل الى جواك ، بس حسسنى انك واحد تانى
واحد زينا
واتظلمت اوى ...ومن يوم م فوقت لاقتك واخدنى فحضنك وانا عايزة ابقى جمبك دايما
ونفسي مش تطلقنى بعد م كنت نفسي اخلص من شبكتى بيك السوده
دلوقتى عايزاك وبشدة تكون فكل لحظة معايا"
كتبت فالنوت بوك وقفلتها ، وقامت تلعب فشعرها قدام المرايا
وهى سرحانه ومبسوطه وبتفتكر لما ربطلها جرح ايديها ، وحشها جدا راحت بصت بتلصص عليه من الحيط الفاصل مابينهم
لاقته قاعد متنرفز ومعاه فيروز واقفه بتتكلم وهو رايح جاى بس مش مفسرة الكلام !
بس قلقت من منظره لأنها بتخاف منه فغضبه ..وتمتمت فسرها
سارة :"يارب استر "
==••••=====••••======••••=====••••====
وتانى يوم..
بعد مضى كام ساعة فالشغل ، اتصل بتمارا وخالد ييجوا فورا للمجموعة فى امر عاجل
كان هاااادى ومرتاح مستعد للمواجهه
جت تمارا وخالد ودخلوا مكتبه ب امر من سكرتيرته بالأذن لهم بالدخول لأنه مستنيهم
سارة قلقت ودخلت وراهم ع طول ،كان قلبها مش متطمن وحست ان فى حاجه
سيف:تمارا ....طول الوقت انا فى معاملاتى ببعد فيها عن احتكاكى بيكى
وبفصلك عن عمى وعن هانى
واعتقد انك مش زيهم
لكن الى بيحصل ده ميقولش ابدا انى عبيط ولا اهبل عشان تجيبي الاستاذ وتعملوا تمثيلية انه احمد اخويا وعايزين تثبته نسبه لابويا وشوية كلام تخريف
تمارا: سيف خالد فغلا اخوك احمد
سارة: (مستغربة ) انت ايه يا اخى ، مش كفاية الى عملته فيا لا وكمان مش مكفيك انك بتضحك على تمارا الله اعلم لما لاقيت ان طبعا مش هيجيلك من ورايا نفع فالفلوس شوفت تمارا
ودلوقتى بتستعبط وهتعمل نفسك اخوه الى مات ...وعايزنا نصدق الهبل ده
خالد: انا مش انسان استغلالى ولا ده ابتزاز منى ، يا مدام سارة انا لا عايز فلوس ولا ورث
انا عايز نفسي
انى اثبت نفسي
تمارا: سيف انا مش هسألك عرفت منين لان اكيد فيروز هى السبب ، لكن والله ده اخوك
سارة: ايه التمثيلية السخيفه دى يا تمارا ، يعنى اخوكى هانى زمان يهد حياتى عشان الفلوس ودلوقتى تخترعوا واحد انه اخوه المين
سيف: تمثيلية هبلة اوى يعنى والمفروض اننا نصدق الغباء ده ،اخويا الى مات من ٥سنين رجع وحى يرزق وقال ايه هو الى بيشتغل فالمصنع من طرف الانسة تمارا
شوف الصدف ياناس
تمارا:(بعصبيه) لأ بقى مش تمثيلية هبلة ، ولا جبت ده ممثل عليكم
خالد اخوك
سارة: (ضحكت باستفزاز) وايه الى يثبت ، سيف عايزة اقولك ان الاستاذ خالد كنت اعرفه زمان قبل جوازى منك
وسابنى عشان الانسة تمارا
قال ياخد من التورتة حتة اكبر ، واكيد بقى هما السبب فالى بيحكوه ده
هو انت من كتر قرايتك للروايات عايز تعمل نفسك بطل !!
سيف: تمارا متمشيش فطريق ابوكى واخوكى عشان ردى وحش
خالد: انت للدرجة الانانية واخداك مش عايز تسمع غير نفسك ، عموما لو عايز اثبات احنا فطريقنا ليه
والاول انا مكنتش عايز فلوس لكن دلوقتى عايز حقى يكفى ان السبب فيه هى امى
سيف:(ضحك بصوت عالى ) هههههههههههههه لا بجد بجد كلمة امى وحقى وفلوسي عجبونى جدا
(قام وقف وهو متعصب) اطلع برة فدقايق وماشوفش وشك فالمصنع لحسن لو شوفت وشي التانى هضيعك
خالد: هتعمل ايه يعنى ؟!
سيف:(طلع مسدسه وشد الاجزاء وتمارا وسارة صوتوا مرة واحدة ) هعلق الى جابك هنا ...اطلع برة واياك اشوف وشك مرة تانية
خالد: نسبي هثبته ، وحقى هاخده
ولو وقفت فطريقى بعود كبريت هولع فكل الى انت فرحان بيه وشايف نفسك عالناس بيهم
واخليهم كوم تراب
ومدام مش معايا...يبقى مش مع غيرى !
اخر كلمة قالها خالد مسمعهاش سيف ، وصوت واحد اتسمع
صوت الطلقة وهى طالعه وجت فصدر خالد فثانية !
والمشهد كالآتى
خالد وقع عالارض ودم نتر من جسمه زى النافورة ، تمارا بتصرخ
الموظفين مخضوضين برة من ضرب النا
وسارة وقعت عالارض مغمى عليها !!!!
==••••=====••••======••••=====••••====
#نوستالچيا
ل. #نورإسماعيل
ح(21
=====••••=====••••=====
"طبعا اول مرة تيجى هنا ،لس ان شاء الله مش اخر مرة "
خالد: (بيبص ع فخامة السرايا ) اه ...شكلها قديمة شوية مش كده
تمارا: اه جدو بابا طنط حورية اشتراها ليهم هدية جوازهم زمان ، من اكتر من ٤٠ سنة
وتقريبا متغيرش اثاثاتها غير كام مرة بس
حتى عمو رفض يبيعها وياخد اى فيلا ف اى كومباوند جديد
وسيف رغم ان شخصيته قوية وقاسية لكن لاعمره جدد ولافكر يغير حاجه
كان عمو مخليه تحت طوعه اوى ...الله يرحمه
خالد: (بصوت واطى ) تفتكرى ربنا هيرحمه ازاى بعد موته وهو مرحمش ناس تانيين فحياته
تمارا: (بصتله بحزن) عندك حق ....(بتبص لبعيد) فيروز جت اهيه
فيروز جاية ومعاها الدادة. جايبين عربية الشاى والكيك
فيروز :اهلا يا دكتورة تمارا ...انا تحت امرك
تمارا: ميرسي يا فيروز اوى ، انا طلبت اقابلك لحاجه مهمة وانتى هتساعدينى فيها
فيروز: اتفضلى
تمارا: (بتشاور ع خالد) ده زميل ليا كان فالجامعة ،بس هو كان كلية الاعلام
هو بيكتب قصص كويسة جدا وفى منتج هينتج له قصة بس فيه مشكلة
انه عايز يكتب حاجه كويسة تنجح مع الناس من اول مرة
فيروز :تمام ....انا ايه المطلوب منى
تمارا: جات فبالى حكاية عمو رفعت كلها من اول م ابتدى من الصفر
واتجوز طنط حورية وخلف احمد وقصتهم سوا وبعدها طنط فيولا وابنه سيف
وهكذا
فيروز : قصة!! وانا هقول ايه اكتر من المعروف واكيد يادكتورة سمعتيه من باباكى او عمتك
اكيد معنديش جديد
تمارا: (بصت ل خالد دليل ع انهم متوقعين رد الفعل ) لا بس كل دول مش كانوا عايشين معاهم
زيك وعارفين تفاصيل محدش عارفها
فيروز سكتت واتمهلت فالرد ...وتمارا وخالد منتظرين ردها بفارغ الصبر
وياترى هيكون ايه
==••••=====••••======••••=====••••====
سارة عيونها بتفتح ببطئ ، وبتبدى تفوق من نوم عمييييق بعد يوم طويل
متعب واجهاد
وخضة. ومفيش حساب ابدا لغابة مخيفه اشجارها كتير وفيهاحشرات وتعابين وعقارب
واكيد نومة مش مريحة ابدا انهم يتأخروا فساعات النوم كده ..
لكن الى كان مريح هو حضنه ...حضن سيف !
هو ده الى حست بيه من غير وعى منها وهى نايمة ، وخلاها ترووووح فدنيا امان برغم الجو المحيط
وافقدها استيعابه لساعات وكأنها فالجنة .
قامت من ع دراعه تبص علي نومتهم كانت ازاى !
ازاى هو نايم كده دراعه تحت راسه ودراعه التانى مخدة لدماغها ومغطيها بالجاكت بتاعه من البرد .
وكانت فحضنه مستكينه جدا زى قطة مستسلمة فحضن وليفها.
اتأملت شكله لدقايق. وكانت الابتسامة بتترسم ع وشها غصب عنها
كان هو حس انها قامت من نومها ودفاها فضى ، فتح عيونه لاقاها ف وشه بتبص عليه اوى
سيف: صباح الخير (بيقوم)
سارة: (بإبتسامة) صباح النور
سيف:انتى كنتى بتبصيلى كده ليه ؟
سارة: اصل مستغربة
سيف:مستغربة ايه ؟
سارة: ازاى انت نيمتنى كده ، ومزقتنيش مثلا او رمتنى بعيد ونمت لوحدك بعيد عنى
سيف:( ارتبك ) عادى...انتى كنتى خايفه ولوحدك وبردانة
ف ....قولت احنا الاتنين بردانين وهو جاكت واحد
سارة: (قاطعته) ونيمتنى ع دراعك طول الليل متحركتش...علشانى ؟!
سيف:(ارتبك اكتر) اه
سارة: (بصة فعيونه ومركزة ) ليه ؟!
سيف: (ركز فعيونها لثوان وبل بلسانه شفايفه ) مش عندى رد محدد ....يلا نقوم نحاول نلاقى مخرج من هنا
او نشوف يمكن السيجنال جمعت ونعرف نكلم حد يجيلنا
سارة: (متنحه)
سيف: (قام وقف ومد ايده ليها ) هاتى ايدك ...يلا
سارة: (هزت راسها وهى مبتسمه ) حاضر ...
==••••=====••••======••••=====••••====
فيروز: انتى عايزة تكتبي قصة عمك وتخليها مشاع بين الناس يا دكتورة ؟!
تمارا: ع فكرة معظم قصص دلوقت حقيقية عشان تتصدق والناس تحسها
وفصة عمو مش هتبقى مشاع ولا حاجة
بالعكس دى مليانة ب حجات هتفيد ناس كتير فحياتهم ، زى قصة كفاحه والى وصله بعد تعب وجهد
وقصة جوازة لتلاته واختلاف تعامله مع كل واحدة
وقصة موت مراته الاولى ...وابنه الكبير وانه مش بيحاول طول حياته يتكلم عنه
ليه يا فيروز تفتكرى؟!
فيروز: (بكل ثبات) دى حاجه فعلم ربنا ، ورفعت باش صاحب السر ده
وانا اكيد معرفش ليه
لانى جيت هنا هاوس كيبر ...مش صحفية اعرف الى يعنى لى والى لا يعنى لى
خالد: (خرج عن صمته ) ايه الى مخوفك انك تحكى قصة قديمة لناس ماتوا
وانتى مش هتتأذى من حد
فيروز: يا استاذ انا مش خايفه من حد ، لكن مينفعش اتكلم فعرض حد
خصوصا لو كان بين ايادى ربنا
خالد :(بدهشة ) عرض!!
فيروز : ايوة منطقة خطر ومحبش اجى ناحيتها من الاساس مش بس الكلام فيها
تمارا: انتى كده بتحمسينا اكتر انه يعرف القصة ويكتبها
فيروز: وهتستفادى ايه من فضيحة ناس ماتت !!
تمارا: احنا مش هنتكلم عنهم بعينهم ، انتى بس الى عندك القصة كلها
لو حابة يكونلك جزء من المبلغ الى هياخده خالد قصاد نجاح قصته
احنا مستعدين ....بس ارجوكى اتكلمى
ارجوكى
فيروز: انتى متحمسه اوى يا دكتورة ، وحماسك قالقنى مخلينى حاسة ان الموضوع اكبر من انه يكون قصة وانتاج وفيلم
خالد: (استفزه سكوتها) لو سمحت يا استاذة فيروز كلامك ده هيحىى ميت
هيجيب حق لحد اتهضم حقه
فيروز: (اتاخدت ) قصد حضرتك ايه
خالد : يعنى انا احمد رفعت احمد نصار ....ابن رفعت باشا الكبير
الى مات وهو عايش
وعايزاعرف كل حاجة عشان اثبت حقى ...وانتى هتتكلمى
فيروز :(برئت وحطت ايدها ع بوقها) ايه !!! مستحيل احمد مات
مات مع والدته
يعنى ايه انت احمد اومال ايه الحكاية الى الدكتورة بتقولها دى
تمارا: (اتضايقت من تسرع خالد ) فيروز هى دى الحقيقة ولازم تتكلمى عشان تكمل الصورة معانا
ونعرف نرجع حق احمد ...حتى لو كان الحق ده اثبات نسبه لابوه الى انكره وهو عايش
فيروز: وهو هينكره ليه ....وع فكرة فى طفل مدفون فمدافنكم من سنين طويلة
تقدرى تقولى مين ده
تمارا: ده مش احمد ...ده طفل مالوش اهل احنا عارفين الحكاية كلها
بس ناقص نعرف ايه السبب ان عمى يعمل كده
وده الى انتى هتساعدينا فيه
فيروز: دكتورة تمارا لتانى مرة انا هنا مديرة منزل ، اى شئ يخص اسرتكم انا ماليش علاقة بيه
تقدرى تحلى مشكلتك مع سيف بيه
انا هستأذنكم والمكان بيتك
لان عندى شغل فالسرايا ....عن اذنك
مشيت فيروز وتمارا خالد متضايقين منها جدا
تمارا: تصرف فيروز ده وارتباكها خلانى اتأكدت انها تعرف حاجه ومخبياها وحاجه كبيرة بس خايفه تحكيها
بس انت اتسرعت ياخالد
خالد: عمرها م كانت هتحكى كده ، هى مستهيفه الموضوع اصلا
واصل الموضوع مهم عن كده
ولازم هى تقدر ده
تمارا: والحل ؟ اهى هربت من مواجهتنا
دى
خالد: الشك بدأ يمتلكنى ان الموضوع اكبر من توقعنا ، بتقولك مينفعش تتكلم فعرض حد ميت
تقصد امى !
لو كان نسبي هيعرفنى حاجه تجرحنى يبقى خلينى اعمى احسنلى واكرملى
تمارا: خالد مش تستلم ..وشيل من دماغك كلامها مش يمكن بتتوهنا
خالد: تفتكرى !!
==••••=====••••======••••=====••••====
بيتمشوا سوا بيحاولو يلاقوا مخرج يعرفوا يطلعوا بيه ويرجعوا الاوتيل ..
سيف: اكيد الدنيا مقلوبة علينا برة ، اصلا ميعاد رحلة الرجوع عدى هيعملوا ايه من غيرنا
بقية الموظفين
سارة: انا حاسة ان فيه انقلاب علينا اكيد ،بس والله م كان قصدى كل ده يحصل
سيف:اكيد مكانش قصدك ان كل ده يحصل ،م انتى متورطة معايا اهو
سارة: (بتبص ع دراعها ) حاسه ان الجرح الى اتجرحته امبارح بيشد عليا
سيف: معلش ...اول م نوصل هنشوفلك دكتور ينضفه عشان ميقلبش بحاجه وحشه
سارة: تعرف انك انهاردة هادى وكيوت كده عن اى مرة اتعاملت معاك فيها
سيف: يمكن عشان كل حد فينا طلع الى جواه ع اد م يقدر امبارح ، او ممكن فهمتينى صح دلوقت
سارة: يمكن
سيف: (بيبص ف اخر الممر الى ماشيين فيه ) شكلها دى كمان مسدودة زى الى فاتت
تعالى نرجع
سارة: يوووووه ،انا رجلى تعبت من كتر المشى
وجوعت كمان
سيف:طيب تفتكرى انا اعمل ايه
سارة: خلاص مش تشخط كده وتقلب ع وشك الشامى التانى وتزعق
خليك حلو زى م انت هى مش ناقصة
سيف:هههههه طب تعالى نمشي من هنا جايز تكون مخرج ع برة
==••••=====••••======••••=====••••====
تمارا مع مامتها فأوضة تمارا بيتكلموا فموضوع خالد الى هو احمد وازاى تقدر تثبت انه هو
كانت امها ملاحظة اهتمامها الزايد ،رغم. ان باباها حذرها من المشي فالموضوع ده وتبعد عنه
لكن تمارا كانت مساندة موقف خالد من غير شعور منها ومش عارفه ليه .
الام : بس ياتمارا انتى كده بتدورى فدايرة مقفوله ، ولا اى حاجة تثبت كده
وممكن اصلا ميكونش احمد وتكون لعبة منهم لما عرفوا انك من عيلة نصار وعايزين يستغلوه
تمارا: ياماما محدش يعرف بموضوع احمد ده عندهم ،اذا كنا احنا مش عارفين وانا وهو مش عارفين نثبت ده
الام :طب ايه كلام المحامى صح لازم الورق ، هى بلدنا ماشية كده
تمارا: انا بجد دماغى فيها مليون حاجه عكس بعض مش عارفه امشي ازاى ولا اعمل ايه
الام : روحى اسالى محامى شاطر ، واحكيله الحكاية بتفاصيلها وهو يقولك تعملى ايه
تمارا: مممم فعلا مجاش فبالى الحل ده بس مش عايزة بابا يعرف الى انا بعمله ده ياماما ماشي
الام : حاضر ...بس انتى مهتمة بجد اوى بالموضوع ده
تمارا: مش عارفه ياماما صعبان عليا اوى ،حاسة انه وحيد وتايه
الام : عشان كده بس
تمارا: (ابتسمت ) يعنى وشئ من ها القبيل
الام : ماشي يا تمارا ههههه براحتك
==••••=====••••====
فالطيارة راجعه ع مصر .
كان سيف وسارة واستاف الموظفين الى معاهم ، وحكاية انقاذهم جت بإنهم اخدوا مخرج تانى واتمشوا كتير اوى لحد م طلعوا ع طريق سريع ووقفوا عربية قدامهم ، بعد طبعا م تعبوا من المشي وعدم الاكل
العربية وصلتهم لأول البلد ومن هناك كلم حد من الموظفين ييجى بعربية ضرورى ووصف هما فين
وصلو للاوتيل وشكلهم تعبان ومرهق ، اخدوا بقية اليوم كإعادة تأهيل نفسية وسافرو تانى يوم
وفمقعدين كانوا جمب بعض بيحكوا الى حصل لهم والغريب ...وهما بيضحكوا.
سارة: هههههههههه لأ بجد برغم التعب والقرف لكن كان يوم اكتر من رائع مش ممكن انساه
سيف: اى حاجة بنشوفها كل يوم بنتعلم منها
سارة: وبرضو عملت الى عايزاه وخرجت واتصورت واتعملت لى لوحه مرسومة فيها بالكارتون
ههههه ومش سمعت كلامك
سيف: وورطتينى معاكى (مبتسم شوية)
سارة: وحشتنى ماما اوى
سيف سمعها وسكت ..ورجع تانى لسكوته العادى لكن طبعه هدى شوية معاها
انما تمارا كانت سمعت كلام مامتها وراحت هى وخالد يسألو محامى
المحامى : بعد كل الى قولتيه ده يا دكتورة تمارا ، عندنا طريق سهل جدا
اننا نثبت النسب ب تحليل ال DNA
خالد: بس الاب متوفى
المحامى : انا عرفت ده ، يبقى الخطوات هتبقى كالتالى
تصريح بفتح المدافن واخد عينة من عضم الاب وعينة من عضم الطفل لأنهم حتى لو تحللوا فيه عضمة الزنب بتفضل ليوم القيامة. موجودة
وهنثبت من ان الاتنين مش من نفس النسب وانك انت ابنه احمد
تمارا: وايه الفكرة ان نعمل تحليل للطفل
المحامى : لأن ممكن يطلع حد يقول انه ابن غير شرعى ويسقط حقه فالورث والنسب الشرعى كمان
تمارا: بس عمو مالوش اولاد غير شرعيين ،او علاقات غير شرعية اصلا
المحامى: يادكتورة الى هتعملوه ده هيقلب الدنيا ،ممكن تتوقعى اى حاجة ساعتها حتى لو كانت مستحيلة الحدوث
خالد: وبعدين
المحامى : احنا الاول نجيب التصاريح بتاعت فتح المدفن من غير مشاكل وبعدها فيه خطوات كتير هنمشي عليها ولو هو فعلا احمد ...ربنا هيقف معانا
تمارا: يارب
==••••=====••••======••••=====••••====
"حمدلله عالسلامة ياسيف بيه ،اتفضل القهوة "
سيف:الله يسلمك يا فيروز
فيروز قدمت القهوة ووقفت شوية مكانها وبعدها مشيت خطوات مترددة ناحية الباب
سيف:(متابعها) مالك يا فيروز ، حاسس ان عندك كلام عايزة تقوليه
فيروز: بصراحة اه ياسيف بيه كلام مينفعش يتسكت عليه
سيف: شغلتينى قولى
فيروز: وانت مسافر ومدام سارة ...جت هنا دكتورة تمارا ...ومعاها واحد
سيف:وبعدين
فوقت م كانت فيروز بتحكى مقابلتها مع تمارا وخالد ، كانت سارة مشغله اغنية وهيمانه
وفاتحه النوت بوك
وكتبت
" انت قولت كلام بس مش كل الى جواك ، بس حسسنى انك واحد تانى
واحد زينا
واتظلمت اوى ...ومن يوم م فوقت لاقتك واخدنى فحضنك وانا عايزة ابقى جمبك دايما
ونفسي مش تطلقنى بعد م كنت نفسي اخلص من شبكتى بيك السوده
دلوقتى عايزاك وبشدة تكون فكل لحظة معايا"
كتبت فالنوت بوك وقفلتها ، وقامت تلعب فشعرها قدام المرايا
وهى سرحانه ومبسوطه وبتفتكر لما ربطلها جرح ايديها ، وحشها جدا راحت بصت بتلصص عليه من الحيط الفاصل مابينهم
لاقته قاعد متنرفز ومعاه فيروز واقفه بتتكلم وهو رايح جاى بس مش مفسرة الكلام !
بس قلقت من منظره لأنها بتخاف منه فغضبه ..وتمتمت فسرها
سارة :"يارب استر "
==••••=====••••======••••=====••••====
وتانى يوم..
بعد مضى كام ساعة فالشغل ، اتصل بتمارا وخالد ييجوا فورا للمجموعة فى امر عاجل
كان هاااادى ومرتاح مستعد للمواجهه
جت تمارا وخالد ودخلوا مكتبه ب امر من سكرتيرته بالأذن لهم بالدخول لأنه مستنيهم
سارة قلقت ودخلت وراهم ع طول ،كان قلبها مش متطمن وحست ان فى حاجه
سيف:تمارا ....طول الوقت انا فى معاملاتى ببعد فيها عن احتكاكى بيكى
وبفصلك عن عمى وعن هانى
واعتقد انك مش زيهم
لكن الى بيحصل ده ميقولش ابدا انى عبيط ولا اهبل عشان تجيبي الاستاذ وتعملوا تمثيلية انه احمد اخويا وعايزين تثبته نسبه لابويا وشوية كلام تخريف
تمارا: سيف خالد فغلا اخوك احمد
سارة: (مستغربة ) انت ايه يا اخى ، مش كفاية الى عملته فيا لا وكمان مش مكفيك انك بتضحك على تمارا الله اعلم لما لاقيت ان طبعا مش هيجيلك من ورايا نفع فالفلوس شوفت تمارا
ودلوقتى بتستعبط وهتعمل نفسك اخوه الى مات ...وعايزنا نصدق الهبل ده
خالد: انا مش انسان استغلالى ولا ده ابتزاز منى ، يا مدام سارة انا لا عايز فلوس ولا ورث
انا عايز نفسي
انى اثبت نفسي
تمارا: سيف انا مش هسألك عرفت منين لان اكيد فيروز هى السبب ، لكن والله ده اخوك
سارة: ايه التمثيلية السخيفه دى يا تمارا ، يعنى اخوكى هانى زمان يهد حياتى عشان الفلوس ودلوقتى تخترعوا واحد انه اخوه المين
سيف: تمثيلية هبلة اوى يعنى والمفروض اننا نصدق الغباء ده ،اخويا الى مات من ٥سنين رجع وحى يرزق وقال ايه هو الى بيشتغل فالمصنع من طرف الانسة تمارا
شوف الصدف ياناس
تمارا:(بعصبيه) لأ بقى مش تمثيلية هبلة ، ولا جبت ده ممثل عليكم
خالد اخوك
سارة: (ضحكت باستفزاز) وايه الى يثبت ، سيف عايزة اقولك ان الاستاذ خالد كنت اعرفه زمان قبل جوازى منك
وسابنى عشان الانسة تمارا
قال ياخد من التورتة حتة اكبر ، واكيد بقى هما السبب فالى بيحكوه ده
هو انت من كتر قرايتك للروايات عايز تعمل نفسك بطل !!
سيف: تمارا متمشيش فطريق ابوكى واخوكى عشان ردى وحش
خالد: انت للدرجة الانانية واخداك مش عايز تسمع غير نفسك ، عموما لو عايز اثبات احنا فطريقنا ليه
والاول انا مكنتش عايز فلوس لكن دلوقتى عايز حقى يكفى ان السبب فيه هى امى
سيف:(ضحك بصوت عالى ) هههههههههههههه لا بجد بجد كلمة امى وحقى وفلوسي عجبونى جدا
(قام وقف وهو متعصب) اطلع برة فدقايق وماشوفش وشك فالمصنع لحسن لو شوفت وشي التانى هضيعك
خالد: هتعمل ايه يعنى ؟!
سيف:(طلع مسدسه وشد الاجزاء وتمارا وسارة صوتوا مرة واحدة ) هعلق الى جابك هنا ...اطلع برة واياك اشوف وشك مرة تانية
خالد: نسبي هثبته ، وحقى هاخده
ولو وقفت فطريقى بعود كبريت هولع فكل الى انت فرحان بيه وشايف نفسك عالناس بيهم
واخليهم كوم تراب
ومدام مش معايا...يبقى مش مع غيرى !
اخر كلمة قالها خالد مسمعهاش سيف ، وصوت واحد اتسمع
صوت الطلقة وهى طالعه وجت فصدر خالد فثانية !
والمشهد كالآتى
خالد وقع عالارض ودم نتر من جسمه زى النافورة ، تمارا بتصرخ
الموظفين مخضوضين برة من ضرب النا
وسارة وقعت عالارض مغمى عليها !!!!
==••••=====••••======••••=====••••====
#نوستالچيا
ل. #نورإسماعيل
شركة مكافحة النمل الابيض بمكة
شركة المنزل هى شركة مكافحة حشرات بمكة لدينا العمالة المدربة التى تقضى على جميع انواع الحشرات باستخدام اجود المبيدات المستوردة الامريكية والالمانية التى تقضى على النمل الابيض والصراصير والعته وبق الفراش بمكة والناموس بمكة والوزغ بمكة والقوارض بمكة والثعابين والعقارب بمكة والفئران بمكة ونحن نقدم جميع خدماتنا بأسعار رخيصة ونوفر خدماتنا بصورة مميزة .
شركة رش مبيدات بمكة
http://elmnzel.com/pest-control-makkah/